Wtorek, 24 grudnia 2024
RumiaTV
Fundusze krajowe Fundusze UE
BIP Rumia powiększ czcionkę pomniejsz czcionkę Zwiększ kontrast Zmniejsz kontrast

Gra miejska z historią w tle – złap szpiega i wygraj nagrody


Gra miejska z historią w tle – złap szpiega i wygraj nagrody30.10.2018 r.


W sobotę 10 listopada o godzinie 11:00 rozpocznie się gra miejska organizowana przez Stację Kultura. Żeby wziąć udział w zabawie, wystarczy pobrać na smartfona darmową aplikację Action Track. Na najlepszych śledczych czekają nagrody rzeczowe.

Z myślą o mieszkańcach pracownicy najpiękniejszej biblioteki na świecie przygotowali kryminalną grę terenową pt. „Pociąg do niepodległości”, która została osadzona w momencie przejmowania Pomorza przez Polskę.

Jest 9 lutego 1920 roku… Jutro w Pucku odbędą się symboliczne zaślubiny Polski z morzem. Ale w Rumi też się dzieje! Koleją, pieszo i konno przemieszczają się kolejne oddziały Błękitnej Armii, kierując się do Wejherowa i Pucka. W Rumi zakwaterował się sztab 11. Dywizji Piechoty. Przy peronie zatrzymał się wojskowy pociąg, którym podróżuje sam generał Haller. Ty jesteś oficerem Żandarmerii, czyli policji wojskowej, w 11. Dywizji Piechoty, którego posterunek znajduje się na dworcu w Rumi. Nagle… Alarm! Z peronu dobiegają wołania i komendy. Wydarzyło się coś niepokojącego!

 W ten sposób rozpoczyna się nowa gra terenowa Stacji Kultura pt. „Pociąg do niepodległości”. Uczestnicy przeniosą się w czasie do przełomowego momentu w historii Polski, wcielając się w oficera, któremu zostaje  powierzone zadanie najwyższej wagi – rozwikłanie zagadki tajnych dokumentów, które skradziono z wojskowego pociągu. Są trzy osoby podejrzane, a dzięki uzyskanym wskazówkom trzeba będzie ustalić motyw sprawcy oraz winowajcę, a ostatecznie – dokonać aresztowania. Zadania w grze umieszczone zostały na rumskich ulicach, nazwanych po postaciach związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości – Antoniego Abrahama, Hipolita Roszczynialskiego, Marii Rodziewiczówny, Hieronima Derdowskiego, Józefa Piłsudskiego,  Józefa Hallera oraz Ignacego Paderewskiego. Przy okazji gry, poznać można również ciekawostki historyczne związane z tymi postaciami. Grać można pojedynczo lub w parach, wspólnie usiłując rozwikłać zagadkę. Jedynym wymaganym przedmiotem jest smartfon, na którym zostanie zainstalowana aplikacja. Na graczy, którzy rozwikłają zagadkę, czekają m.in.: czytnik e-booków, słuchawki oraz książki.


Tło historyczne: Cesarstwo Niemieckie skapitulowało 11 listopada 1918 roku, lecz Pomorze pozostawało częścią Niemiec aż do 10 stycznia 1920 roku, kiedy to wszedł w życie traktat wersalski, formalnie przyznający te tereny Polsce. W styczniu-lutym 1920 roku oddziały polskie – tzw. Front Pomorski, pod wodzą gen. J. Hallera – wkroczyły na Pomorze. Nie obyło się bez okazjonalnych potyczek z wycofującą się armią niemiecką.

W tym samym czasie trwała także wojna polsko-bolszewicka (zakończona w sierpniu 1920 roku Cudem nad Wisłą). Władze niemieckie wspierały Rosję i liczyły na to, że wojna zakończy się przegraną Polski, a Pomorze szybko wróci w granice Niemiec.

Fundusze zewnętrzne
Kalendarz wydarzeń