Sobota, 27 kwietnia 2024
Fundusze krajowe Fundusze UE
BIP Rumia powiększ czcionkę pomniejsz czcionkę Zwiększ kontrast Zmniejsz kontrast

Licealistki z Białegostoku rozbiły bank na Festiwalu Ormińskiego


Licealistki z Białegostoku rozbiły bank na Festiwalu Ormińskiego26.10.2020 r.

Zwyciężczynie festiwalu – Międzyszkolny Chór Żeński przy III LO z Białegostoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej

Mimo pandemii w murach rumskiego sanktuarium udało się zorganizować 32. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego. Tegoroczne grand prix oraz nagroda finansowa powędrowały do Międzyszkolnego Chóru Żeńskiego przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego z Białegostoku.

Jedyny spośród sześciu

Wydarzenie odbywało się od 22 do 24 października w Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych. W ramach festiwalu, tradycyjnie już, przeprowadzone zostały trzy konkursy: organowy, zespołów chóralnych oraz na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim. Ze względu na pandemię do Rumi zdołało przyjechać tylko sześciu młodych organistów oraz trzy chóry.

Mimo że to kolejny festiwal, organizowany już po raz 32., to był całkowicie inny od pozostałych edycji. Dlatego można śmiało powiedzieć, że był to festiwal historyczny. W dobie pandemii wiele imprez tego rodzaju się po prostu nie odbyło. Nasz festiwal został przeprowadzony jako jedyny spośród sześciu, których laureaci są nominowani do Grand Prix Chóralistyki Polskiej im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu – podkreśla Daniel Ptach, dyrektor festiwalu.

Białostoczanki wiodły wokalny prym

W konkursie zespołów chóralnych grand prix i nagroda w wysokości 11 500 zł, ufundowana przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, została przyznana Międzyszkolnemu Chórowi Żeńskiemu przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego z Białegostoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej. Złoty dyplom i nagrodę marszałka województwa pomorskiego w wysokości 9 000 zł otrzymał Zespół Wokalny „Simultaneo” z Gdyni pod dyrekcją Karola Kisiela. Srebrny dyplom przypadł Chórowi Mieszanemu „Laudate Dominum” przy parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski z Wejherowa pod dyrekcją Wiesława Tyszera. Wejherowski chór otrzymał także puchar prezesa gdańskiego oddziału Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za troskę o piękno muzyki liturgicznej.

Pierwsze miejsce na festiwalu, 94 punkty i wielka radość. Jednocześnie jest nam przykro, że ze względu na pandemię wiele zespołów nie dało rady dotrzeć. Niestety, obecne czasy nie pozwalają w pełni cieszyć się z wyróżnienia. Mamy jednak ogromną satysfakcję, że nasza praca i występ zostały tak pozytywnie odebrane. Dziękujemy – czytamy na facebookowym profilu Zespołu Wokalnego „Simultaneo”, który sięgnął po złoty dyplom.

Nagroda ufundowana przez starostę powiatu wejherowskiego w wysokości 2 000 zł oraz puchar prezesa Rady Chórów Kaszubskich za najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim również powędrowały do laureatek przeglądu – chórzystek z Białegostoku. Natomiast indywidualna nagroda dla najlepszego dyrygenta w wysokości 2 000 zł, ufundowana przez arcybiskupa seniora Sławoja Leszka Głódzia, została przyznana Annie Olszewskiej – założycielce chóru z Białegostoku.

Najlepsi organiści przybyli z południa

Do finałowego etapu konkursu muzyki organowej dotarło pięciu muzyków. Jury zdecydowało, że na pierwszą nagrodę w wysokości 8 000 zł, ufundowaną przez burmistrza Rumi, zasłużył Marcin Kucharczyk z Akademii Muzycznej w Krakowie. Drugie miejsce i nagrodę ufundowaną przez starostę powiatu wejherowskiego w wysokości 3 000 zł jury przyznało Jakubowi Plewie z Akademii Muzycznej w Katowicach. Podium zamknął Jakub Moneta z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia we Wrocławiu. Młody organista otrzymał nagrodę finansową w wysokości 1 500 zł, ufundowaną przez prezydenta Wejherowa. Jury konkursowe wyróżniło także Mateusza Goniowskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach za wykonanie utworu Józefa Świdra „Piece ridicule”.

Nie tylko zdrowa rywalizacja

Na publiczność, oprócz występów konkursowych, czekały również wyjątkowe koncerty: „Muzyka organowa przez kraje i epoki” w wykonaniu Francuza Thomasa Ospital’a, „Sąd ostateczny i Chwała Najwyższemu” z udziałem Piotra Mossa, a także koncert uwielbienia „Pentecoste” przygotowany przez zespół Mate.O/Tu.

Odbyły się wszystkie zaplanowane koncerty. Wszyscy zaprezentowali bardzo dobre przygotowanie programów muzycznych, za co jesteśmy bardzo wdzięczni. Szkoda tylko, że ze względu na konieczność zachowania dystansu społecznego mogła w nich uczestniczyć bardzo ograniczona publiczność. Mamy nadzieję, że za rok spotkamy się ponownie już w bardziej sprzyjających warunkach – podsumowuje dyrektor festiwalu Daniel Ptach.

Była to już 32. edycja festiwalu, dla którego inspiracją jest postać działającego przez 26 lat na terenie Rumi wybitnego muzyka i kompozytora, wielkiego patrioty, humanisty i wychowawcy młodzieży – salezjanina ks. prof. Stanisława Ormińskiego.

Galerie zdjęć:

Fundusze zewnętrzne
Kalendarz wydarzeń